PROGRAM ERASMUS+
projekt HOME, Historic Origins in Modern Era
Erasmus+ je vzdělávací program Evropské unie na období 2014–2020, který podporuje spolupráci a mobilitu ve všech sférách vzdělávání, v odborné přípravě a v oblasti sportu, mládeže a neformálního vzdělávání. Naše škola získala v rámci tohoto programu prostředky na realizaci projektu HOME, Historic Origins in Modern Era, který probíhá od září 2019 do srpna 2022 a jehož jsme se stali koordinátorem. Projektu se kromě naší školy dále účastní žáci a pedagogové z Portugalska, Španělska, Itálie a Polska.
Jeho cílem je vzdělávání učitelů a žáků se zaměřením na uplatňování nových informačních technologií ve výuce, na výuku vybraných předmětů v cizím jazyce a na projektové vyučování. Nosným prvkem projektu jsou tématické zahraniční mobility (výjezdy), kterých se účastní žáci vyšších ročníků se svými pedagogy.
Mezi žáky a pedagogy zapojených škol probíhá elektronická a audiovizuální komunikace v anglickém jazyce, učitelé sdílejí a konzultují výukové metody a příklady dobré praxe, zpracovávají společné výstupy na zvolená témata.
Veškeré náklady spojené s pobytem žáků a pedagogů v zahraničí i s aktivitami mezi jednotlivými výjezdy jsou hrazené z fondů Evropské unie. Škola na tento projekt získala grant ve výši 31 424 EUR. Celý projekt, a zejména pak role koordinátora, je pro naši školu velkou výzvou. Těšíme se na ni - věříme, že bude skvělou zkušeností pro naše žáky i pedagogy, že máme co předávat a sdílet a že se staneme inspirací i pro ostatní evropské školy.
V rámci projektu HOME již proběhlo:
- 20. až 25. října 2019 se v naší škole konalo úvodní organizační setkání pedagogů, tzv. Kick-off meeting, kdy jsme hostili 8 učitelů, kteří mají tento projekt v uvedených zemích na starosti. Všichni byli naší školou, výukovými metodami i úrovní našich žáků nadšeni, což nás samozřejmě velice potěšilo. Na základě četných diskuzí jsme měli možnost potvrdit si, že máme v naší obci školu na evropské úrovni s nadstandardními podmínkami pro výuku a zázemím pro žáky i učitele. Současně jsme si uvědomili, kolik výjimečných věcí v naší škole již všichni, včetně žáků a rodičů, vnímáme jako samozřejmost, přitom mnohde zdaleka samozřejmé nejsou!
- Žáci 6.-8. třídy, kteří splnili stanovená kritéria, se v lednu 2020 účastnili prvního týdenního zahraničního výjezdu do Lisabonu. Tématem návštěvy školy v Portugalsku bylo multikulturní prostředí.
Další plánované mobility – Itálie, téma „Jídlo jako součást místní a národní identity“, Česká republika, téma „Škola a rodinný život“, Španělsko, téma „Historické dědictví“ a Polsko, téma „Tradice“ – musely být z důvodu celoevropských karanténních opatření v souvislosti s epidemií COVID-19 přerušeny. Pokračování projektu se předpokládá na jaře 2021.
PROJEKT O2 CHYTRÁ ŠKOLA
Projekt
O2 Chytrá škola pomáhá především pedagogům a rodičům lépe se zorientovat v příležitostech i nástrahách digitálního světa. Na veřejném a bezplatném portále
www.o2chytraskola.cz najdete komplexní a užitečné informace o bezpečném zacházení s internetem a digitálními technologiemi i konkrétní tipy, jak o nich mluvit s dětmi
Kromě vzdělávacího portálu
O2 Chytrá škola nabízí také grantový program pro základní školy, které mohou získat až 100 000 Kč v oblasti rozvoje digitálních kompetencí učitelů, žáků a jejich zákonných zástupců.
V rámci grantové výzvy 2019/2020 bylo podpořeno 69 základních škol po celé České republice a rozděleno necelých 5 000 000 Kč, v průměru 72 000,- Kč na školu.
ZŠ a MŠ Hovorčovice získala v rámci tohoto grantového programu 100 000 Kč. V rámci projektu pořádáme ve spolupráci s našimi projektovými partnery (nebudobet.cz a zvolsi.info) sérii přednášek a a workshopů se zaměřením na on-line bezpečnost a mediální gramotnost. Další částí projektu je akreditované školení pedagogického sboru, to zahrnuje problematiku kyberšikany, kybergroomingu, sociálních sítí, sextingu, hoaxů a netolismu. Projekt si mj. klade za cíl zapojit co nejvíce pedagogů napříč obory a stupni do tvorby ateriálů i pro žáky mladšího školního věku (2.- 3. ročníky) a představit jim vhodnou formou téma digitální gramotnosti a bezpečnosti v online prostředí. Na závěr projektu se žáci zúčastní celoškolního projektového dne organizovaného partnerem nebudobet.cz dle metodiky projektového dne S kyberšikanou v duši.
Cílovou skupinou jsou žáci naší školy od 4. do 8. ročníku a jejich pedagogové. Projekt probíhá od září 2019 do srpna 2020.
PROJEKT NA VYBAVENÍ ODBORNÝCH UČEBEN ZŠ HOVORČOVICE
ve vazbě na klíčové kompetence (ITI)
(čís. projektu CZ.06.2.67/0.0/0.0/16_066/0006162)
Předmětem projektu je nákup nezbytného vybavení pro výuku vybraných odborných předmětů a nákup pomůcek pro jednodušší začlenění žáků s různými poruchami.
Cílem projektu je zkvalitnění výuky na naší základní škole pořízením nového vybavení do odborných učeben a nezbytného souvisejícího zázemí (kabinety, sklady pomůcek) ve vazbě na budoucí uplatnění na trhu práce v klíčových kompetencích v komunikaci v cizích jazycích, v oblasti přírodních věd, technických a řemeslných oborech a v práci s digitálními technologiemi. Cílem projektu je také přispět k lepší sociální inkluzi podporou žáků s různými poruchami (dyskalkulie, dyslexie, dysortografie).
Výstupem projektu bude vybavení odborných učeben a nákup didaktických a kompenzačních pomůcek pro integrované žáky.
Projekt je financován ze zdrojů Evropské unie.
PROJEKT ŠABLONY 2016, 2018, 2020, JAK I.
V roce 2016 se naše škola zapojila do projektu
Šablony 2016, který se zaměřuje na zvýšení kvality předškolního vzdělávání včetně usnadnění přechodu dětí na ZŠ a na zlepšení kvality vzdělávání a výsledků žáků v klíčových kompetencích základního vzdělávání. Jedná se o projekt spolufinancovaný Evropskou unií z Evropských strukturálních a investičních fondů a z operačního programu Výzkum, vývoj a vzdělávání. Účast v tomto projektu nám velmi pomohla a proto jsme se přihlásili i do dalšího pokračování šablon, do projektu
Šablony 2018 a Šablony 2020.
Od 1.9.2022 pokračujeme dále, a to šablonami
OP JAK I.
DALŠÍ DLOUHODOBÉ PROJEKTY
V naší základní škole probíhá také několik dalších
dlouhodobých projektů (zorganizovaných napříč školou):